|
|
50 ANYS SENSE EL TREN D'OLOT El quinze de juliol del 1969 va ser una jornada particular, emocionant, intensa i trista l' hora: el darrer dia de servei del Tren d'Olot. Ja havia començat les vacances escolars i no ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
EMBOLICS I DISBARATS AL CORREDOR.
Parlar o escriure sobre el corredor mediterrani s'ha tornat una cosa pesada, feixuga, com una partida ensopida de ping-pong a quatre mans on la pilota bota i rebota i no s'acaba mai, o com ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
HISTORIES DE TRAMVIES I CARRERS.
Tot ha estat molt rapit i confús, i ha agafat tothom desprevingut. Ningú n'havia parlat, no se'n comentava res i tampoc consta que ningú hagués plantejat, demanat ni denunciat res; però ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
3970/71 EL SUPERVIVENT.
Quins portem anys amb això que genèricament denominem l'afició al ferrocarril hem viscut molts esdeveniments, bons com l'electrificació de la quasi totalitat de la nostra xarxa ferroviària ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
TARONGES, TRAMUNTANES I EL TRACTOR GROC.
Si hi ha una cosa més inhòspita que la platja de vies de Portbou, és la platja de vies de Cervera quan la tramuntana bufa ferotge una nit de lluna plena al hivern. Ho fa de manera diferent d'un ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
ALCALDADES AL TREN D'OLOT
D'ací poc més de dos anys en farà cinquanta d'un dels fets més vergonyosos de la nostra història ferroviària: la clausura del servei del tren d'Olot, una decisió presa lluny del Territori, contra ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
MADRID: VILLA, CORTE I METRO.
Madrid, ciutat dual, polièdrica i sempre sorprenent; per a nosaltres, els catalans hi ha dos Madrid, un que coneixem massa, és el “Medrit” que pronunciem amb temor, recança i sempre amb ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
ARA FA QUARANTA ANYS.
Ara fa quaranta anys el País bullia, les “pantalles” passaven vertiginosament, la del matí ja no valia per la tarda i la d'ahir no tenia res a veure amb la de l'endemà. A Madrid el sindicat ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
NOVES I ANTIGUES PARADOXES.
Al ferrocarril sovint es donen paradoxes curioses, absurdes i quasi sempre inexplicables per l'enteniment d'una persona normal, paradoxes que no passarien de simples disquisicions especulatives, si ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
SANTS: EL NYAP DEL CAIXÓ.
És sorprenent i digne d'estudi la persistent relació de tírria que sempre ha mostrat la ciutat de Barcelona, concretem: les forces vives de Barcelona, envers el ferrocarril, ja siguin trens o tramvies. Els trens ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
CANFRANC: Ven-te la casa i ves a lloguer.
Canfranc, és un mite ferroviari que ha generat més literatura que no pas trens, de trens no ni ha hagut més de tres al dia en els millors temps, però en canvi tenim novel.les de títols força eloqüents ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
MANOLO i L'AFICIÓ
Una vegada li vaig dir:
- "Manolo, tú eres el catalizador de la afición" i li va fer gràcia, ho va considerar encertat, i em va contestar:
- "Me gusta, me lo quedo".
Perquè en Manolo (Manuel Maristany ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
DUROS A QUATRE PESSETES
Ja fa molt temps en un "Mercat de Calaf", uns festivals que organitzaven els agrupaments escoltes per tal de recollir diners per les vacances, hi havia una paradeta força curiosa que destacava sobre ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
TRAMVIES PER LA DIAGONAL
Volen, volem, posar tramvies per la Diagonal, no és la primera vegada, és la segona en pocs anys; la primera va acabar com el rosari de l'Aurora, perquè la relació de la ciutat, més ben dit de la gent de ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
LA BRIGADA DE CALDETES
Per a molts afeccionats hi ha la idea estereotipada de que el ferrocarril són les seves màquines, com més aparatoses millor, i que els autèntics ferroviaris són qui les mena; hi ajuda la ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
LA GROSSA VA TOCAR A BILBAO
No es massa freqüent que els ferroviaris siguin noticia a la premsa general, i encara que menys que ho siguin per quelcom positiu, ja que el més habitual és sortir retratat a causa de disbarats, atzagaiades, ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
Un FRANKESTEIN a la COSTA BRAVA
Si hi ha un tren amb una història farcida d'atzagaiades i fatalitats a casa nostra, aquest és el tren de Palamós. En bona llei li corresponia ser un tren com cal, perquè el port de Palamós i la indústria ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
TRANSBORD A PICAMOIXONS
Picamoixons és un poble que porta un dels noms més divertits de Catalunya, divertit, canterell i d'enrevessada pronunciació per qui no sigui de parla catalana, sembla que per aquest motiu s'alterat ----->> llegir més... |
|
|
|
|
|
De FOTÒGRAFS i FOTOGRAFIES
El passat 17 de novembre ens va deixar en Francesc Ribera i Colomer a la respectable edat de 103 anys, Fotògraf, amb majúscules, fill i net de fotògrafs i ferroviari emèrit que coneixia tots el ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
Automoció Heroica.
Quan arrenquem el motor d'un cotxe amb prou feines parem atenció a les llumetes que es van apagant, i que ens indiquen que tot va bé, donem per descomptat que no pot ser d'altra manera, i ja no ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
Trens de guerra.
Aquest estiu ha estat un estiu de trens, un estiu on els trens han tingut un considerable ressò mediàtica, i han estat actors secundaris d'un drama que encara està lluny de trobar l'epíleg. Hem vist trens ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
De fires i trens de la bruixa.
L'estiu és temps de Festes Majors i fires, i a tota fira que tingui una mica de cara i ulls no li falta mai el tren de la bruixa. Segurament és una de les atraccions més antigues que hi ha, molt abans de ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
Sant Pol: Veles i fums, barques i trens i…
Un trencaclosques molt difícil de resoldre. Es el tren de la Costa, més de cent seixanta anys de despropòsits i embolics, que malgrat ser el primer ferrocarril de la Península i possiblement el més ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
Alarma vermella.
Fa poc més d'un mes que van saltat les alarmes sobre el nostre vulnerable sistema ferroviari,i encara que de moment la situació sembla reconduïda, no ens podem permetre desactivar-les perquè el perill ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
El Mallorca, el darrer vapor.
A pocs metres de la imatge del més passat també hi passaven coses interessants, fins i tot molt interessants, encara que no n'érem del tot conscients aleshores. A la Dàrsena Nacional del ------>> llegir més... |
|
|
|
|
|
Les Altres Alemanyes.
Fa ja uns quants anys, entre partida i partida de cartes, a la sala d'estar d'un dormitori de ferroviaris vaig captar al vol una conversa entre dos maquinistes veterans, d'aquells que havien .----->> llegir més... |
|
|
|
|
|
Un antic i enigmàtic anunci.
Llegir un text imprès en la nostra llengua pot semblar un fet normal i corrent, però no sempre ha estat així, si fos per alguns, de la nostra llengua només se’n conservarien llibres vells de pàgines ----->> llegir més... |
|
|
|
|
|
El nostre cremallera.
Durant un temps, els anys que van a cavall entre els seixanta i els setanta, el cremallera de Núria va ser nostre, és a dir de la gran munió d'excursionistes que varen sorgir en .----->> llegir més... |
|
|
|
|
|
Aviació Casolana.
En el Douglas DC3 hi convergeixen una sèrie de factors que fan que sigui la màquina ideal, la que supera amb escreix les expectatives inicials dels seus creadors i respon perfectament als objectius pels .----->> llegir més... |
|
|
|
|
|
Un dels nostres al Carib.
Cuba, com ja es sabut, va ser una possessió de la corona espanyola fins l'any 1898, quan després de molts anys de reclamar autonomia i un millor tracte per part de la metròpoli, aquesta només .----->> llegir més... |
|
|
|
|
|
Ciris i tramvies per la Bonanova.
A Barcelona els tramvies, els d'abans no els d'ara, anàven amb gran terrabastall pel bell mig del carrer tot grinyolant i esventant guspires i sotracs, i la gent va començar a dir que feien ----->> llegir més... |
|
|
|
|
|
Els altres trens nostres.
Sabem que varen existir, però el seu record es dilueix en la llunyania del temps, i en prou feines queda algú que els hagi conegut i viscut, tants sols ens queden referències vagues i imatges ----->> llegir més... |
|
|
|
|
|
El furgó de la Minero i la cartera de Matarrosa. 1980.
Del tren de la Minero els afeccionats en deien el Ponferrada-Villablino o simplement el P.V., però allà al seu país, el Bierzo i la Laciana, era sempre el tren de La Minero per diferenciar-lo del ----->> llegir més... |
|
|
|
|
|
La “Maffei” a la fira de l´intercanvi, any 1957.
Les “Maffei” del TBF són unes màquines catalanes construïdes expressament per a les rodalies de Barcelona (xarxa TBF/MSA) on van rebre la numeració 620 a 641; dissenyades ----->> llegir més... |
|
|
|
|
|
El "Balilla" espera l'Asland. 1956
Una vista inèdita d'un dels nostres trens oblidats, feta al maig del 1956 per un fotògraf aficionat de bon nivell, que anotava la càmera emprada a la carpeta dels negatius, en aquest cas es ----->> llegir més ... |
|
|
|
|
|
Excursió a Sant Miquel del Fai
amb "el CALDERÍ".
"Recuerdo de una excursión efectuada a San Miguel del Fay el 14 de julio de 1915". Es llegeix al revers d'aquesta foto que te quasi bé un segle de història. Ens és una imatge propera als del ----->> llegir més ... |
|
|
|
|
|
Retrat de Família amb guardia Civil i fons de 1400 MZA.
Com la interpretarem? Anem a veure que hi veiem:
Els personatges principals: Una parella gran amb una noia jove i elegant. Tot fa suposar que es tracta d'un matrimoni amb la .----->> llegir més ... |
|
|
|
|
|
--->> portada |