BBLC
logotrenpalau BBC
/ /
BHS
TREN de PALAU EL MES PETIT DELS TRENS GRANS
BHS
 
 
BHS
BTR BTR BTR BTR
BHS
 
 
Portada
Alarma vermella
Alcaldades al tren d'Olot
Ara fa quaranta anys
Automoció Heroica
Aviació Casolana.
CANFRANC: Ven-te la casa i ....
Ciris i tramvies per la Bonanova.
De fires i trens de la bruixa.
De Fotògrafs i Fotografies.
Duros a quatre pessetes.
El "Balilla" espera l'Asland. 1956
El furgó de la Minero i la cartera de ...
El Mallorca, el darrer vapor.
El nostre cremallera.
Els altres trens nostres.
Excursió a Sant Miquel del Fai amb ...
La brigada de Caldetes
La grossa va tocar a Bilbao
La “Maffei” a la fira de l´intercanvi, ...
Les altres alemanyes
Madrid: Villa, Corte i Metro
Manolo i l'afició
Noves i antigues paradoxes
Retrat de Família amb guardia Civil ...
Sant Pol: Veles i fums, barques i trens
Sants: el nyap del caixó.
Tramvies per la Diagonal
Transbort a Picamoixons
Trens de guerra.
Un antic i enigmàtic anunci.
Un dels nostres al Carib.
Un Frankestein a la Costa Brava
 
bblc
  ALCALDADES AL TREN D'OLOT

D'ací poc més de dos anys en farà cinquanta d'un dels fets més vergonyosos de la nostra història ferroviària: la clausura del servei del tren d'Olot, una decisió presa lluny del Territori, contra el Territori i sense cap possibilitat de que------>> llegir més...

     
  MADRID: VILLA, CORTE I METRO.

Madrid, ciutat dual, polièdrica i sempre sorprenent; per a nosaltres, els catalans hi ha dos Madrid, un que coneixem  massa, és el “Medrit” que pronunciem amb temor, recança i sempre amb prevenció quan despengem el telèfon interior ------>> llegir més...

     
  ARA FA QUARANTA ANYS.

Ara fa quaranta anys el País bullia, les “pantalles” passaven vertiginosament, la del matí ja no valia per la tarda i la d'ahir no tenia res a veure amb la de l'endemà. A Madrid el sindicat encara clandestí de Comissions Obreres lluitav ------>> llegir més...

     
  NOVES I ANTIGUES PARADOXES.

Al ferrocarril sovint es donen paradoxes curioses, absurdes i quasi sempre inexplicables per l'enteniment d'una persona normal, paradoxes que no passarien de simples disquisicions especulatives, si no fos perquè acaben costant un ull ------>> llegir més...

     
  SANTS: EL NYAP DEL CAIXÓ.

És sorprenent i digne d'estudi la persistent relació de tírria que sempre ha mostrat la ciutat de Barcelona, concretem: les forces vives de Barcelona, envers el ferrocarril, ja siguin trens o tramvies. Els trens sempre fan nosa, i no diguem els ------>> llegir més...

     
  CANFRANC: Ven-te la casa i ves a lloguer.

Canfranc, és un mite ferroviari que ha generat més literatura que no pas trens, de trens no ni ha hagut més de tres al dia en els millors temps, però en canvi tenim novel.les de títols força eloqüents com: “Volver a Canfranc”, “El oro de Canfranc”, “La ------>> llegir més...

     
  MANOLO i L'AFICIÓ

Una vegada li vaig dir: - "Manolo, tú eres el catalizador de la afición" i li va fer gràcia, ho va considerar encertat, i em va contestar: - "Me gusta, me lo quedo". Perquè en Manolo (Manuel Maristany ,1930-2016) era així, simpàtic, directe i ------>> llegir més...

     
  DUROS A QUATRE PESSETES

Ja fa molt temps en un "Mercat de Calaf", uns festivals que organitzaven els agrupaments escoltes per tal de recollir diners per les vacances, hi havia una paradeta força curiosa que destacava sobre les altres més clàssiques, com el tir amb arc o ------>> llegir més...

     
  TRAMVIES PER LA DIAGONAL

Volen, volem, posar tramvies per la Diagonal, no és la primera vegada, és la segona en pocs anys; la primera va acabar com el rosari de l'Aurora, perquè la relació de la ciutat, més ben dit de la gent de pes de la ciutat, amb els tramvies ha ------>> llegir més...

     
  LA BRIGADA DE CALDETES

Per a molts afeccionats hi ha la idea estereotipada de que el ferrocarril són les seves màquines, com més aparatoses millor, i que els autèntics ferroviaris són qui les mena; hi ajuda la nombrosa literatura que es genera al voltant, amanida ------>> llegir més...

     
  LA GROSSA VA TOCAR A BILBAO

No es massa freqüent que els ferroviaris siguin noticia a la premsa general, i encara que menys que ho siguin per quelcom positiu, ja que el més habitual és sortir retratat a causa de disbarats, atzagaiades, vagues, conflictes i desgavells ------>> llegir més...

     
  Un FRANKESTEIN a la COSTA BRAVA

Si hi ha un tren amb una història farcida d'atzagaiades i fatalitats a casa nostra, aquest és el tren de Palamós. En bona llei li corresponia ser un tren com cal, perquè el port de Palamós i la indústria tapera de la comarca ho justificaven de ------>> llegir més...

     
  TRANSBORD A PICAMOIXONS

Picamoixons és un poble que porta un dels noms més divertits de Catalunya, divertit, canterell i d'enrevessada pronunciació per qui no sigui de parla catalana, sembla que per aquest motiu s'alterat sistemàticament ------>> llegir més...

     
  De FOTÒGRAFS i FOTOGRAFIES

El passat 17 de novembre ens va deixar en Francesc Ribera i Colomer a la respectable edat de 103 anys, Fotògraf, amb majúscules, fill i net de fotògrafs i ferroviari emèrit que coneixia tots el racons de la 4a i la 5a zona de la Renfe. El seu ------>> llegir més...

     
  Automoció Heroica.

Quan arrenquem el motor d'un cotxe amb prou feines parem atenció a les llumetes que es van apagant, i que ens indiquen que tot va bé, donem per descomptat que no pot ser d'altra manera, i ja no recordem que anys enrera fer un ------>> llegir més...

     
  Trens de guerra.

Aquest estiu ha estat un estiu de trens, un estiu on els trens han tingut un considerable ressò mediàtica, i han estat actors secundaris d'un drama que encara està lluny de trobar l'epíleg. Hem vist trens de tot tipus, destartalats trens ------>> llegir més...

     
  De fires i trens de la bruixa.

L'estiu és temps de Festes Majors i fires, i a tota fira que tingui una mica de cara i ulls no li falta mai el tren de la bruixa. Segurament és una de les atraccions més antigues que hi ha, molt abans de que els progressos de la pneumàtica i la hidràulica ------>> llegir més...

     
  Sant Pol: Veles i fums, barques i trens i…

Un trencaclosques molt difícil de resoldre. Es el tren de la Costa, més de cent seixanta anys de despropòsits i embolics, que malgrat ser el primer ferrocarril de la Península i possiblement el més rendible de tots durant totes les èpoques, sempre ------>> llegir més...

     
  Alarma vermella.

Fa poc més d'un mes que van saltat les alarmes sobre el nostre vulnerable sistema ferroviari,i encara que de moment la situació sembla reconduïda, no ens podem permetre desactivar-les perquè el perill no es pot donar per conjurat. Va ------>> llegir més...

     
  El Mallorca, el darrer vapor.

A pocs metres de la imatge del més passat també hi passaven coses interessants, fins i tot molt interessants, encara que no n'érem del tot conscients aleshores. A la Dàrsena Nacional del Port que és la que dóna a Colón, i en el racó que ------>> llegir més...

     
  Les Altres Alemanyes.

Fa ja uns quants anys, entre partida i partida de cartes, a la sala d'estar d'un dormitori de ferroviaris vaig captar al vol una conversa entre dos maquinistes veterans, d'aquells que havien començat tirant de pala, però que al cap dels anys havien .----->> llegir més...

     
  Un antic i enigmàtic anunci.

Llegir un text imprès en la nostra llengua pot semblar un fet normal i corrent, però no sempre ha estat així, si fos per alguns, de la nostra llengua només se’n conservarien llibres vells de pàgines groguenques i ratades. Afortunadament el ----->> llegir més...

     
  El nostre cremallera.

Durant un temps, els anys que van a cavall entre els seixanta i els setanta, el cremallera de Núria va ser nostre, és a dir de la gran munió d'excursionistes que varen sorgir en aquells anys d'eufòria col·lectiva, d'afartament del present i .----->> llegir més...

     
  Aviació Casolana.

En el Douglas DC3 hi convergeixen una sèrie de factors que fan que sigui la màquina ideal, la que supera amb escreix les expectatives inicials dels seus creadors i respon perfectament als objectius pels quals va ser dissenyat. Hi ha un abans i .----->> llegir més...

     
  Un dels nostres al Carib.

Cuba, com ja es sabut, va ser una possessió de la corona espanyola fins l'any 1898, quan després de molts anys de reclamar autonomia i un millor tracte per part de la metròpoli, aquesta només responia amb guerres, presons i .----->> llegir més...

     
  Ciris i tramvies per la Bonanova.

A Barcelona els tramvies, els d'abans no els d'ara, anàven amb gran terrabastall pel bell mig del carrer tot grinyolant i esventant guspires i sotracs, i la gent va començar a dir que feien nosa, més ben dit, la gent de pes va començar a crear ----->> llegir més...

     
  Els altres trens nostres.

Sabem que varen existir, però el seu record es dilueix en la llunyania del temps, i en prou feines queda algú que els hagi conegut i viscut, tants sols ens queden referències vagues i imatges convencionals a força de repetides; són els trens i els ----->> llegir més...

     
  El furgó de la Minero i la cartera de Matarrosa. 1980.

Del tren de la Minero els afeccionats en deien el Ponferrada-Villablino o simplement el P.V., però allà al seu país, el Bierzo i la Laciana, era sempre el tren de La Minero  per diferenciar-lo  del  gran, el del Norte i després simplement la Renfe. ----->> llegir més...

     
  La “Maffei” a la fira de l´intercanvi, any 1957.

Les “Maffei” del TBF són unes màquines catalanes construïdes expressament per a les rodalies de Barcelona (xarxa TBF/MSA) on van rebre la numeració 620 a 641; dissenyades per Anton Hammel cap de projectes de Maffei; s´inspiren ----->> llegir més...

     
  El "Balilla" espera l'Asland. 1956

Una vista inèdita d'un dels nostres trens oblidats, feta al maig del 1956 per un fotògraf aficionat de bon nivell, que anotava la càmera emprada a la carpeta dels negatius, en aquest cas es tracta d'una Zeiss Ikon Contaflex, una bona càmera per ----->> llegir més ...

     
  Excursió a Sant Miquel del Fai amb "el CALDERÍ".

"Recuerdo de una excursión efectuada a San Miguel del Fay el 14 de julio de 1915". Es llegeix al revers d'aquesta foto que te quasi bé un segle de història. Ens és una imatge propera als del Tren de Palau, ara veurem el perquè----->> llegir més ...

     
  Retrat de Família amb guardia Civil i fons de 1400 MZA.

Com la interpretarem? Anem a veure que hi veiem: Els personatges principals:
Una parella gran amb una noia jove i elegant. Tot fa suposar que es tracta d'un matrimoni amb la .----->> llegir més ...

     
    --->> portada
bblc bblc bblc
 
 
www.trendepalau.cat
tren@trendepalau.cat
 
 
Casa de cultura "Can Cortès"
Camí Reial, 56
08184 - Palau-solità i Plegamans
El Vallès Occidental - CATALUNYA - Spain
Estatuts
Reglament de Regim Intern
Reglament de Circulació
Nota Legal
bblc bblc bblc