| Si hi ha una cosa més inhòspita que la platja de vies de  Portbou, és la platja de vies de Cervera quan la tramuntana bufa ferotge una  nit de lluna plena al hivern. Ho fa de manera diferent d'un lloc a l'altre, a Portbou  el vent ha hagut de remuntar els Pirineus, ha perdut velocitat però ha guanyat  força i quan s'escola pels vessants escarpats del pic de Querroig ho fa a  glopades violentes després d'uns minuts de falsa calma mentre bufa un airet  suau, aleshores se sent un terrabastall esfereïdor que baixa per la muntanya i  que espetega de cop, com una onada gegant, contra la marquesina de l'estació,  fent-ho tremolar tot, i ai! del pobre desprevingut que no s'hagi agafat a  temps. En canvi a Cervera a l'altre cantó de serra, la tramuntana bufa  constant, potent con una llosa implacable que t'esclafa i no dóna respir, i que  no s'acaba mai.                   Temps  enrere, i ja fa uns anys, aquestes estacions ara  callades, desertes, amb les vies  enverdissades, i els canvis tediosos; eren el centre del món ferroviari, l'artèria  del País, la porta d'Europa. El brunzit de les rodes, els grinyols dels frens,  el terrabastall dels topalls entrexocant i les accelerades dels motors de  maniobres, eren constants les vint-i-quatre hores del dia als dos cantons del  Pirineu; un munt de gent atrafegada anava amunt i avall per tot arreu,  ferroviaris, la gent de les contractes i els agents de les agències de duana,  els guàrdies, policies i la sempre temuda “brigadilla”, barrejats amb tot tipus  de viatgers sovint atabalats pels rigorosos controls duaners, els peculiars  canvis de moneda i les clavades que ventaven a la cantina de  
                l'estació. Ara, quan baixes del tren has de preguntar: que  hi ha algú?. 
             
                     El frenesí de trens arribava al màxim durant la campanya de  la taronja, o exportació de cítrics, que era el nom oficial d'una operació d'Estat  destinada a exportar el bo i millor de la collita de taronges valencianes a  Europa, una de les escasses maneres d'aconseguir les imprescindibles divises  per fer anar el País. La campanya durava de novembre a març, sent el desembre  el mes de màxima intensitat, tot el transport el monopolitzava l'empresa  Transfesa creada especialment per aquesta finalitat i que des del anys  cinquanta disposava d'un ampli parc de vagons d'eixos intercanviables i de les  corresponents instal·lacions on fer-ho a les estacions frontereres de Cervera i  Hendaia; d'aquesta manera innovadora el transport es feia d'origen a destí,  sense necessitat de transbordar la càrrega de vagó a vagó a través de dos  taulons de fusta entre les portes; feina dura i mal pagada que feien moltes  dones de la contrada per tal de tirar endavant les famílies; hi havia varies  categories i la més ben pagada era la “col·locadora” de taronges al vagó, que  amb la seva habilitat aconseguia que se'n malmenessin el mínim, ja que la  fruita no anava en caixes si no a granel.
                                       Els trens amb origen al País Valencià es dirigien cap a les  fronteres de Portbou i Irún en funció de la destinació del carregament, nord de  França i Gran Bretanya per Irún, centre Europa, Alemanya i Escandinàvia per  Portbou, que era la majoria del tràfic. El número de trens era variable en  funció de la collita, en els dies de màxim volum es feien més de vint carregats  per Portbou i uns quinze per Irún, tanta importància tenien els carregats d'uns  vint-i-tres vagons (900 Tm.), com els buits de 35 vagons (400 Tm.). La  instal·lació de Tranfesa de Portbou amb dues línies de treball pot tractar un  tren per hora i sentit, això significava que els dies puntes quedava col·lapsada  i només es normalitzava els festius quan podia anar absorbint els trens  demorats a la línia.
                                      
                                         Aquesta instal·lació que té a la vora setanta anys, és  encara ara, el cor de la circulació dels trens internacionals de la Península,  l'inexplicable i injustificable fracàs dels trens de mercaderies per la línia d'alta  velocitat comporta que segueixi funcionant a bon rendiment malgrat que la  flaire intensa de les taronges fresques,encara vives, ja fa molt temps que ha  desaparegut de l'estació de Portbou. En el “Xantié”, que així se l'anomena, hi  treballa un grup de gent molt bregada amb la seva feina, que segueixen fent-la  com seixanta anys enrere, també hi treballen dos tractors de maniobres un per  cada ampla de via, sempre estan encaixonats al cantó de la muntanya i se'ls veu  molt poc, però són de color GROC. |