| Les “Maffei” del TBF són unes màquines catalanes construïdes  expressament per a les rodalies de Barcelona (xarxa TBF/MSA) on van rebre la  numeració 620 a 641; dissenyades per Anton Hammel cap de projectes de Maffei;  s´inspiren amb les 1-3-1 T série VI b del  FC de l´estat de Baden, que les va encarregar per la línia de muntanya dita de l´Hollëntal  a la Selva Negra. Són 22 exemplars de rodatge 2-3-2 T, simple expanssió i vapor  saturat que donaven 912 CV de potència i una velocitat màxima de 80 km/h, que  dit de pas només es podia aconseguir a comptats indrets. Se´n van fer dues sèries,  una l´any 1903 (12) i l´altra el 1911 (10), com que de seguida van veure que  havien fet curt, les de segona sèrie tenien el tanc d´aigua més gran.
                   Van ser de les primeres màquines amb cara i ulls, fins  aleshores els trens anaven remolcats per andròmines de tot tipus que amb prou  feines aconseguíen els 50 km/h, i la gent atapeïda dins de capses de cerilles rodants  rebent batzucades per tot arreu. Amb les “Maffei” arrivaren també  els cotxes “Saint Denis” de bogies, caixa de  fusta i bastidor metàl.lic, còmodes i segurs; començavem a tenir un ferrocarril  decent.   
                  Cap els anys vint  comencen a ser substituïdes per les 2-4-2 T 1600, més potents i més ràpides,  aleshores les « Maffei » es dispersen per diversos dipósits,  durant molt temps segueixen sent unes màquines útils per a trajectes curts,  sobretot on no hi ha placa per invertir el sentit de marxa. Se´n fuelitzaren  tres que van fer servei fins el 1970 a Lleida, on tenien assignat el tren  denominat « La burreta » de Selgua a Barbastre, una espècie de  carrilet de via ampla que corria a 20 km/h per sobre uns ferros que temps enrrera  havien estat carrils. Les desferraren l´any 1971, la col.lecció del Museu de Vilanova  es va fer el 1972, com tantes vegades no es va arribar a temps de salvar-ne  cap. 
                  Un dels lots es va quedar a Madrid per cobrir els seus  minsos serveis de rodalies entre Atocha i  Getafe-Badajoz, 9 seveis diaris, poca cosa comparats amb els 33 trens entre  Barcelona i Mataró al mateix  any 1957.  La màquina de l´imatge, la 232 0211, és una d´aquestes de Madrid-Cerro Negro, a  les cuals els hi van afegir unes  tosques  xapes de forma barruera per tal d´agrandir la capacitat de la carbonera, però que  van desgraciar totalment la seva elegant estètica. Les planxes que maltapen les  finestres de la cabina acaben de donar-li aquest aspecte decrèpit i desmanegat. 
                  ¿On som? 
                  Quasi segur a la rodalia de Madrid, possiblement a un dels  dos Villaverdes (Alto o Bajo) o potser a Getafe. 
                  I sobretot, ¿què està passant? 
                  Al voltant de la màquina s´hi veu un grup de dones amb senzilles  robes d´anar per casa, totes proveïdes de gibrells o gerres esperant amb  atenció quelcom de la locomotora, evidenment la locomotora no donarà res, però  els seus maquinistes sí, un producte de luxe, un petit tresor que no sempre es  pot aconseguir, quelcom que per unes hores les lliberarà dels dolórosos  penellons, de desfer-se els genolls a la vora del riu, o de  
                    trencar-se l´esquena picant la roba al safareig, ¡Aigua calenta!, per fer una bona bugada.  Però res és a canvi de res, tota l´operació es una petita fira de l´intercanvi;  l´aigua calenta s´extreu del sobreeixidor de l´injector, no deixa de ser  laboriós i una mica lent, s´ha d´anar cebant i descebant l´injector cada cop  que s´omple un cossi, ¿i a canvi de què?, doncs d´una mica de tot, un parell  d´ous, unes patates, verdures de l´hort, fins i tot algunes “morcillas”  casolanes; amb això la parella de la màquina passaba una bona estona de  xerinola i s´asegurava el tec per uns quants àpats. Eren temps d´intercanvis,  hi havia pocs diners i s´havia de compartir el que es podia. 
                  L´afeccionat, se suposa britànic, que va fer la foto és  digne d´elogi, es deuria quedar bocabadat amb l´escena, arriba el tren amb una  màquina de brocanter i de cop una munió de dones, la majoria ferroviaries, s´hi  atansa, l´envolta i espera ordenadament el torn de repartiment d´aigua,  sensatament va jutjar que calia inmortalitzar el moment. 57 anys després li  donem les sinceres gràcies, ja que l´història és coneguda i forma part de l´imaginari  ferroviari, però a ningú d´aquí se li hagués ocurregut documentar-ho gràficament.  |