| Una vegada li vaig  dir:  -
                    "Manolo, tú eres el catalizador de la afición" i li va fer gràcia, ho va considerar encertat, i em va contestar:- "Me gusta, me lo quedo".
  Perquè en Manolo  (Manuel Maristany ,1930-2016) era així, simpàtic, directe i engrescador i allà  on anava feia amics, i aquests amics els sabia conservar per sempre, i no conec  ningú que s'hi hagués enfadat mai.   Hi ha un abans i un  després d'en Manolo amb això que coneixem con afició als trens reals; més ben  dit hi ha un després, perquè abans d'en Manolo no hi havia quasi res, quatre  gats mal comptats, despistats i mal informats. Malgrat que alguns estrangers,  bàsicament britànics, recorrien la Península cercant tresors i relíquies  ferroviàries encara en actiu, aquests no entraren en contacte amb els  possibles, i escassos, aficionats locals, excepte casos molt puntuals com el d'en  Ferran Llauradó de Salou i algú altre.   Maristany era de bona  família, aventurer, escriptor, fotògraf, dibuixant i sobretot, bon conversador  i molt observador. Deixem que ens expliqui com arriba al món de l'afició al  ferrocarril una nit dels anys seixanta a l'estació de Mora la Nova, quan anava  a presenciar el canvi de locomotores de l'exprés de nit Barcelona - Madrid,  conegut com el "Camas":  “La ausencia de humo y de silbidos de vapor tenía que haberme puesto  sobre aviso. En su lugar pude percibir un apagado ronroneo y un desagradable  tufo a gasoil”.  Próleg de “Adios viejas locomotoras” (1973)  De cop descobreix, i ens fa descobrir a través d'una sèrie d'articles  publicats a "La Vanguardia", que hi ha un món que s'acaba, que els  trens ja no fan fum, que els vagons ja no són de fusta, i que els carrilets es  converteixen progressivament en autos de línia. Això desperta l'afició al tren  real autòcton i les associacions d'amics  del ferrocarril deixen de ser entitats elitistes, dedicades al món de la  miniatura ferroviària, per començar a acollir els cada cop més nombrosos  interessats en el ferrocarril de veritat.  Hi ha, com a mínim, tres nivells d'aficionats als trens: l'amic dels trens, l'amic del  ferrocarril i l'amic dels ferroviaris. En Manolo era d'aquests últims, un  nivell que molt pocs solen aconseguir, i que ell es va guanyar des del primer  moment.
                    Maristany a part de  la seva obra de divulgació ferroviària, d'èpica ferroviària podríem arribar a  dir, ens ha deixat una bona novel·la sobre la Guerra Civil: "La Enfermera  de Brunete", la visió dels fets per part dels catalans de Burgos i San  Sebastián; un contrapunt des de l'òptica d'aquelles famílies de profundes  arrels catalanes, que només parlaven el català amb el servei, quan les minyones  eren de Sant Esteve Sesrovires o Sant Quirze de Besora. Els trens hi surten de  passada, però sense poder amagar mai aquell toc de que li dona l'aficionat.  La imatge.-  Maristany també va  ser pioner en publicar un llibre de fotos ferroviàries netament dedicat als  aficionats, "Adios Viejas Locomotoras" (J.M. Casademont 1973) va ser  un èxit, que es va esgotar al cap de poc i avui va molt buscat. Per la portada  va escollir una foto d'una de les màquines que hi havia al, diguem-ne, Museu de  Vilanova, la "Compún" 230 4001, que encara no estava dissecada del  tot com ara.  Amb en Josep Mª Gómez  del Perugia, la vàrem posar guapa de veritat, fent-li brillar tot el que podia  brillar, fins i tot les llantes de les rodes. Abans que vingués en Maristany i  la seva petita cort d'admiradors a fer la foto oficial de la portada del  llibre, nosaltres en vàrem fer unes quantes, no amb la mateixa càmera, és clar,  ni tampoc en color, però no hi falta cap rebló i fa goig de valent veure-la.  |