| Fa poc més d'un mes que van saltat les alarmes sobre el nostre vulnerable sistema ferroviari,i encara que de moment la situació sembla reconduïda, no ens  podem permetre desactivar-les perquè el perill no es pot donar per conjurat. Va  ser el passat 27 de març quan es suspenia el servei a un dels nostres  ferrocarrils per causes no massa aclarides, però contundents i sense previsió  de restabliment; inexplicablement el fet no va tenir cap ressò mediàtica al sud  del Pirineus, de fet, si hagués estat al inrevés també hauria passat el mateix. De moment el servei s'ha restablert el 22 de maig, encara que els directament  afectats no les tenen totes de que això no torni a passar en el futur i de que sigui de manera irreversible. Els  fets:  El 27 de març d'enguany una esllavissada de  terreny fangós a prop de Luzenac (l'Arieja) va comportar el tall d'un camí  veïnal i poc després el de la carretera RN20, que és la general de Tolosa de  Llenguadoc a Puigcerdà i Andorra; malgrat que la via no en va resultar afectada  també es va suspendre el servei ferroviari entre Foix i la Tor de Querol per  ordre del Prefecte del Departament de l'Arieja, simultàniament es va establir  un PAT (Pla de transport alternatiu) amb autocars entre aquestes dues  poblacions. Al quedar tallada la carretera general, el tràfic rodat es va haver  de desviar per un recorregut alternatiu que té un pas superior sobre la via,  però aquest no permet vehicles de més de 12 Tm. Com ja va essent normal van  prevaler els interessos de la carretera sobre els del ferrocarril, i les  autoritats van manar que es reforcés l'estructura del pont amb puntals, per tal  de permetre el pas de vehicles més pesants, òbviament aquesta obra va provocar  el tall del ferrocarril, després que la SNCF, ull viu, repatriés el material  motor que hi havia tancat a la Tor de Querol.Feliçment l'esllavissada s'ha reparat, la  carretera s'ha reobert i el servei ferroviari ha tornat a la normalitat, bé, al  que a la SNCF es pot entendre per normalitat que és que avui va amb tren, demà  amb autocar i demà passat ja ho anirem veient, si fa no fa una cosa semblant al  que passa a la Renfe amb les línies regionals.
 En una situació normal podríem donar el perill  de la supressió per acabat, però tractant-se del Transpirinenc hem de restar en  alerta permanent, ja que des de fa temps i amb la visió allunyada que hi ha als  despatxos de París i Madrid, aquesta línia fa nosa i el seu futur sempre és  incert. Recordem com van anar els fets de Canfranc l'any 1970; un accident va  malmenar un tram metàl·lic del ferrocarril, la reparació va quedar diferida  sempre per altres prioritats i actualment ja és impossible, malgrat tot,  legalment el servei no ha quedat mai suspès i la SNCF el fa per carretera fins  Canfranc, encara que els trens mai més circularan per la vall d'Aspe.Què hauria passat si l'esllavissada hagués  estat més amunt d'Ax? on no hi ha nuclis importants de població. S'hauria  reparat amb la mateixa celeritat, o s'haurien fet l'orni deixant passar els temps  sense fer res, com a Canfranc?.
 Cal recordar que si la part sud del Transpirinenc de Puigcerdà, no tant sols segueix funcionant,  sinó que s'ha modernitzat totalment aquests darrers anys, quan ningú en donava  un xavo, es gràcies a la pressió eficaç i persistent del d'aquest cos social  que anomenem "Territori".Però quin paper hi han jugat en aquestes  mobilitzacions les autodenominades Associacions d'amics del ferrocarril?,  malauradament no cal contestar aquesta pregunta, ni hi són, ni se les espera,  ni ningú les ha trobat a faltar.
 Vénen temps difícils pel ferrocarril, sobretot  quan aflorin del tot les disbauxes i els malbarataments dels AVE, que  predisposaran a l'opinió pública en contra tot el que sigui seguir abocant-hi  diners; les conseqüències d'això poden ser molts quilometres de línies d'AVE  inconcluses i abandonades i a mig termini la liquidació dels serveis de llarga  distància (no subvencionats) i de mitja distància (de moment subvencionats fins  que algú se'n cansi) de la xarxa convencional que simplement es passarien a la  carretera. La liberalització de serveis a favor d'operadors privats pot  accelerar encara més aquesta liquidació, si més no quan ja es dediquen  prioritàriament al transport per carretera.
 I mentrestant els que s'intitulen defensors  del transport ferroviari, segons figura en el preàmbul dels estatuts de moltes  entitats, dediquen el seu temps i energies a fer firetes, viatges lúdics o  contar reblons. Crec que les entitats que s'anomenen genèricament “Amics del  ferrocarril” haurien d'aportar molt més a la Societat del que ara fan, per  exemple, coneixements, experiència i sobretot independència respecte els  interessos creats siguin empresarials o polítics.
 La  imatge.-  Una vista clàssica de la monumental estació  internacional de La Tor de Querol, que mai ha estat a La Tor de Querol sinó a  Enveitg, es tracta d'una estació molt singular amb vies de tres galgues  diferents i totes elles amb servei públic de viatgers, no crec que n'hi hagin  gaires més al món. Hi treballen quatre operadores: Rodalies de Catalunya, TER  Languedoc-Rousillon, TER Midi-Pyrènèes i SNCF Intercités, fins fa poc eren la  Renfe i la SNCF, però ara es "can seixanta", cada una va a la seva, i  és un trencaclosques fer-se una idea clara dels horaris vigents. Tancant el decorat veiem com es fonen les  congestes dels pics de Fontfreda que barren la carena el coll de Pimorent,  antiga frontera entre Catalunya i Occitània. La primavera esclata amb força a  la Cerdanya fent fugir les gelades mentre tot brota ufanós; l'aire que baixa de  la vall de Carol sempre passa fresc per l'estació, i a ple migdia arrossega  totes les flaires dels prats i boscos d'alta muntanya, però hi sentim també una  mica de pudor de socarrim, allò que en plena natura et fa posar sempre alerta  pel risc d'incendi; perquè el tren Groc segueix penjant d'un fil, de la línia  de Tolosa ja han provat que és prescindible entre Ax i la Tor, i si es  tanquessin aquestes dues automàticament es tancaria la de Rodalies, perquè ni  la SNCF mantindrà una estació oberta per uns trens que no son seus, ni Rodalies  passejarà trens buits cap una estació fantasma; i aleshores aquesta imatge  presa el passat 10 de maig serà tan històrica com les altres que tenim per  costum publicar.Veiem a la dreta una composició doble  (151+152) d'automotrius Stadler del tren Groc que acaba d'arribar amb un dels  dos serveis diaris d'aquesta línia, sèriament amenaçada de tancament per finals  d'any, però que la pressió del "Territori" ha aconseguit ajornar  sembla que per cinc anys, ja em parlarem quan ho tinguem una mica clar. Al  centre hi trobem la unitat de Rodalies de Catalunya 447.090 amb d'interiorisme  reformat pel servei específic d'aquesta línia i a l'esquerra una composició,  mig abandonada durant el tall de via, de 4 cotxes Corail de l'actual i  esporàdic “Intercité de Nuit” la Tor-París, aquesta relació menystinguda i  ignorada en els horaris, que encara és una bona alternativa per fer el viatge  nocturn entre Barcelona i París i gaudir de ferrocarril de veritat, sempre i  quan et portis la carmanyola.
 |