| Madrid, ciutat dual,  polièdrica i sempre sorprenent; per a nosaltres, els catalans hi ha dos Madrid,  un que coneixem  massa, és el “Medrit”  que pronunciem amb temor, recança i sempre amb prevenció quan despengem el  telèfon interior de sis xifres i veiem que comença per “1”, sabent que a  continuació vindran coses com aquesta:
                    - “Como se atreven a  hacer una cosa asi sin consultar” 
                    - “No le pido su  opinión, lo que le digo es que tiene que hacerse” 
                    - “Mañana a las diez  (matinada a Madrid) en mi despacho con toda la documentación” 
                   
                  És el  Madrid-metròpoli que enyora un imperi on ja fa molt temps que s´hi fa de nit, i  que ha anat perdent totes i cada una de les poques colònies que li quedaven. És  el Madrid d’una Cort fàtua i carrinclona, farcida de “maceros“ i “alabarderos”,  “ujieres”, “edecanes”, “besamanos y “vinos de honor”, que paulatinament s'ha  anat desplaçant dels salons damesquinats dels  palaus cap a la llotja del Bernabeu, on hi campen tot tipus de “arribistas” i  “conseguidores”, sempre ben relacionats amb els poders fàctics i els governs de  torn per fer bons negocis i tripijocs, i on els vins i piscolabis sembla que  són de més bona qualitat que al palau reial de “Oriente”.
                  Però hi un altra  Madrid, és el “Madrí” castís, sorneguer i “echao palante”, de dita fàcil i  punyent, el del “¡eso ahora mismo lo vamos a ver!” de la Verbena de la Paloma,  que malgrat que el tòpic del “xotis” i la pianola ja està molt suat, i la  globalització ho dilueix tot, continua subsistint dins la memòria col·lectiva  d’una gent que ha tingut que plantar cara moltes vegades i que no es deixa  trepitjar fàcilment. És el Madrid que al trenta-sis anava al front amb tramvia  i al vespre se’n tornava a sopar a casa, però els van parar. És el Madrid que  el gener del setanta-set omple els carrers després dels assassinats del carrer  Atocha, i els que es pensaven que amb una mà de pintura ni hauria prou, veuen  que la cosa va en serio de veritat i ja no si valen mitges tintes.  
                    És el Madrid que al  vuitanta-sis es tira a les vies fart del mal servei de la línia de Móstoles i  ho para tot, i gràcies a ells tenim trens de Rodalies decents i moderns. És el  meu Madrid, el que vaig compartir el vespre de l’onze de març del dos mil  quatre a Sol, en un ambient de ciutat en estat de setge; davant la seu de la  Comunitat tancada a pany i clau, quan es va començar a concentrar gent que  venia de tot arreu, tristos, indignats i encara en estat de xoc, amb un únic  clam potent i punyent: “¡Quien ha sido! ¡quien ha sido!” estona i estona, i a l'altre  cantó de les sinistres parets el silenci i la vergonya del qui no té res a dir  més que mentires. 
                   Aquet Madrid (el  Madrí) té el Metro com una de les seves senyes d’identitat, sense ell no es  podria subsistir dins d’aquesta ciutat atabaladora, congestionada i sempre  trepidant. El Metro és una referència vital a Madrid, quan li preguntes a un  madrileny a on viu, el més normal és que en contesti mencionant l’estació de  Metro més propera a casa seva, així et poden dir que viuen cap a Opera o  Tribunal, el més castissos i arrelats, o bé cap a Campamento o Vinateros els  més perifèrics i nou vinguts.                                  
                    Del Metro de Madrid  cal donar-ne algunes xifres, ja que és de bon tros amb els seus 293 km i 301  estacions la segona xarxa ferroviària de L'Estat després de l'Adif:  
                   1950 - Madrid     54 km      Barcelona     32 km 
                    1995 - Madrid    111 km      Barcelona     85 km  
                    2016 - Madrid   293 km      Barcelona   132 km 
                  Només entre l’any  2000 i el 2007 va créixer més de 127 km. entre Metro convencional i Metro  lleuger (27 km. que són de tramvia).  
                  No farem més  comentaris sobre aquesta espaterrant expansió del servei, ni si està del tot  justificada o no, però se'ns posa la pell de gallina pensar com i qui ho haurà  de pagar, perquè el que està clar que no està pagat; però sí cal dir que si hom  baixa a l'estació de Pitis, final de la línia 7, es trobarà al vell mig d'un  camp de matolls per on hi corren els conills; i és que Madrid és així, als  llocs hi arriba abans el Metro que les cases. A principi dels anys setanta el  Metro era força diferent al d'ara, si podien veure coses interessants i  curioses; la línia 1 que datava del 1919 i en aquells temps anava de Portazgo a  Plaza Castilla, es pot dir que travessava tots el registres vitals del vell  Madrid. Estava quasi igual que quan es va inaugurar, hi feien servei uns  anacrònics i variats cotxes pintats com sempre de roig-granat i carrossats per  una empresa que portava el castís nom de Faustino Recuero; no hi havia res de  plàstic, tot era de fusta i metall, i la il·luminació era amb bombetes d'incandescència  connectades en sèrie amb la tensió de línia, quan el tren accelerava la llum  s’anava esmorteint fins quedar en una angoixant penombra, que s’esmunyia de cop  al tancar la controla, provocant un sobtat resplendor que ho enlluernava tot, i  que de pas servia per anunciar que ja arribàvem a la propera estació.  
                  
                  Hi ha una dita que  diu que els catalans de les pedres en fan pans, un tòpic desgastat com tants  d’altres, en canvi si podem dir que a Madrid sempre hi ha algú que se les  empesca per a treure partit de qualsevol situació que sorgeixi, per surrealista  que sigui. La cosa normalment no és per fer-se ric, però serveix per anar  tirant dins d'aquesta soterrada i camaleònica “Corte de los Milagros” que  perviu a les entranyes de la ciutat, que tant pot donar tot tipus de pidolaires  com un “pequeño Nicolás”. El cas és que en aquells temps la bitllética no  estava gaire desenvolupada, i per entrar al Metro s'havia de comprar un bitllet  a la taquilla, ja que no hi havia abonaments; un cop tenies el bitllet que  costava un duro, entraves per un torniquet que el validava. Tot això provocava  considerables cues a les taquilles que feien perdre força temps; doncs dit i  fet, a les estacions de més afluència una cort d'espavilats revenia bitllets al  preu de sis pessetes, a les persones que tenien presa i així s’estalviaven la  cua de la taquilla; no hi havia estafa perquè el bitllets eren legals, ja que  un d'ells s’encarregava d'anar-los comprant a la taquilla; simplement es  tractava del “Madrí” on tota cuca viu.
                  La imatge.- 
                  El “Suburbano” és una  peculiaritat del Metro madrileny, el va construir l'Estat a principi dels anys  cinquanta, quan Madrid començava a créixer pel sud, i va estar força temps  integrat a Feve amb bitllets i explotació diferents a la resta del Metro. Tenia  per finalitat enllaçar l'antic FC d'Almorox amb el centre de Madrid; el  carrilet es va clausurar l'any 1970 i seguidament va ser substituït per un  ferrocarril modern, projectat inicialment com a Metro i construït finalment per  a la Renfe a l'any 1976; aquesta línia que actualment forma part de la C5 de  “Cercanías Madrid”, durant molts anys va restar aïllada de la resta de la  Renfe, essent l'únic enllaç a través del FC militar de Cuatro-Vientos a  Leganés.  
                  El “Suburbano” era la  continuació natural del FC Aluche-Móstoles cap al centre de Madrid, el seu  recorregut era en gran part per la superfície vorejant el magnífic paratge de  la Casa de Campo, però quan arribava a l’estació de Lago, s'endinsava sota  terra cara avall, agafa carrereta amb tots els ferros posats, passava per sota  el riu Manzanares a tota pastilla i enfilava la rampa cap a la “Plaza de  España”, perdent i perdent velocitat, mentre les llums s'anaven esmorteint i  esmorteint, i els motors roncaven i roncaven contra la rampa com a feres  ferotges, i quan semblava que no arribaríem mai, tall de tracció i com si es  fes de dia; i ja estàvem a sota la “Plaza España” on ens esperava l'escala  mecànica més llarga d'Europa (o al menys així ho deien), sensacional atracció  de fira que amb els seus saltironets per si sola ja justificava el viatge. I és  que parlem de Madrid. |