EL FERROCARRIL DE MOLLET A CALDES DE MONTBUI |
|
Les locomotores del F.C. Mollet a Caldes de Montbui |
Al Mollet - Caldes de Montbui, per el seu curt recorregut, no tenia un parc de locomotores gaire gran, procedent la majoria d'altres ferrocarrils que les venien al no se necessàries.
Es poden reconèixer tres èpoques: |
La primera època correspon als anys 1880-1901 |
Comprèn diversos models de locomotores, les de la "Compañia de los Ferrocarriles de Tarragona a Barcelona y Francia" (T.B.F.) que es van utilitzar a la línia als inicis de la seva existència, fins a les de la companyia "Ferrocarril y Minas de San Juan de las Abadesas" (F.M.S.J.) i la seva successora "Caminos de Hierro del Norte de España" (Nord) que van explotar el F.C. Mollet - Caldes de Montbui del 1887 al 1901.
N'hi ha molts interrogants sobre les primeres locomotores d'aquesta època, ja que es desconeix el nombre exacte com les seves característiques. Els diaris de l'època en parlen de quatre locomotores.
El 1880 es van adquirir tres locomotores de segona mà (nº 1 a 3) a la companyia "F.C. Tudela-Bilbao" que van prestar poc servei dons es van canviar a la companyia T.B.F. per unes d'un altre model i per un altra que s'encarregaria a la firma anglesa Sharp & Stewart que esdevindria la nº 4. Les locomotores 1 a 3 eren amb tender i per tan eren poc adients al tipus de línia del F.C. Mollet a Caldes de Montbui i a poc temps es van bescanviar am la companyia T.B.F. per altres d'un altre model.
Altres locomotores similars tornarien a circular a partir del 1887 en fer-se càrrec de l'explotació la companyia "Ferrocarril y Minas de San Juan de las Abadesas" (F.M.S.J.) que faria servir regularment a la línia de Caldes una part del seu part motor. |
|
La segona època correspon als anys 1901-1932 |
Comprèn les locomotores 1 a 7 que va arribar a tenir la "Compañia de Ferrocarriles y Tranvías, S.A." (C.F.T.) propietària de la línia.
Les locomotores que circulaven fins ara serien retirades al fer-se càrrec la Companñia de Ferrocarriles y Tranvias. |
|
La tercera època correspon als anys 1932-1939 |
Correspon les locomotores 5 a 7 procedents de la època anterior, com les màquines que van fer el servei durant la Guerra Civil i els diversos projectes d'automotors. |
|
|
locomotora nº 12 en el F.C. Sarrià a Barcelona. Posteriorment, amb el nº 6 i de nom Caldes, formà part del F.C.Mollet Caldes. |
|
|
|
locomotora nº 10 en el F.C. Sarrià a Barcelona. Posteriorment, amb el nº 5 i de nom Palau, també formà part del F.C.Mollet Caldes. |
|
|
|
Les locomotores |
|
nº diversos
Tipus 1-2-0
Constructor: Beyer Peacock & Co Manchester - (Anglaterra)
Any: 1862 |
|
|
|
ex F.C. Tudela-Bilbao (1880)
Venudes a TDF el 1881 |
|
nº 1, 2 i 3
Aquestes locomotores, segurament eren procedents del T.B.F. i només se'n sap que eren d'un tipus molt primitiu.
A partir del 1907 estaven apartades a Barcelona als tallers de Sant Andreu de la Companyia del Nord.
Es van traslladar a Caldes de Montbui el 1912 i van quedar apartades fins el 1915.
Es van suprimir del inventari de la companyia segurament per el seu desballestament. |
|
|
nº 4
Nom: Gallecs
Tipus 1-2-0 T
Constructor: Sharp & Stewart
Manchester - (Anglaterra)
nº de constructor: 2991
Any: 1881 |
|
|
|
Desballestada a Caldes de Montbui el 1935. |
|
nº 5
Nom: Palau
Tipus 0-3-0 T
Constructor: La Maquinista Terrestre y Marítima
Barcelona
nº de constructor: 5
Any: 1887 |
|
|
|
ex FC- Sarrià Barcelona - nº10 prestant servei fins el 1905
Integrada a Renfe nº 030-0232 (1941)
Llogada a diverses mines d'Asturies (1948 - 1964)
Venuda a la Sociedad Hullera Española i posteriorment Integrada a HUNOSA. |
|
nº 6
Nom: Caldes
Tipus 0-3-0 T
Constructor: La Maquinista Terrestre y Marítima
Barcelona
nº de constructor: 6
Any: 1888 |
|
|
|
Segona locomotora fabricada en galga ibèrica per la Maquinista.
Disseny d'inspiració britànica de distribució interior.
Es destaca l'obertura lateral de la cabina amb perfil semi el·líptic.
Posteriorment es modifiquen engrandint els dipòsits d'aigua a una forma trapezoidal.
ex F.C. Sarrià a Barcelona - nº12 presentant servei fins el 1905.
Integrada a Renfe nº 030-0233 (1941).
Llogada a diverses mines d'Astúries (1948-1969).
Preservada des de 1972 a Vilanova i la Geltrú. |
|
nº 7
Nom: Remei
Tipus 0-3-0 T
Constructor: La Maquinista Terrestre y Marítima
Barcelona
nº de constructor: 79
Any: 1915 |
|
|
|
Construïda 28 anys després de la Palau per encàrrec del F.C.M.C a la mateixa MTM i característiques similars a les primitives per tal d'unificar els recanvis i facilitar-ne el manteniment.
La cabina era més abrigada i es d'un nou estil que la MTM aplicaria a posteriors construccions.
Els tancs laterals d'aigua de forma trapezoïdal que disminueix la possibilitat de vessaments quan son plens i el gradients de la via és en rampa.
Les sorreres van a l'anglesa sobre la bancada, i es modifica posteriorment i es posa a sobre de la caldera davant del dom.
Integrada a Renfe nº 030-0234
Llogada a diverses mines d'Astúries (c1950)
Apartada a l'estació de Villafria (1955)
Desballestada parcialment a CAF de Beasain el 1956.
La caldera fou enviada als tallers de material mòbil d'Irún. |
|
nº 1395
Nom: Tirso de Molina
Tipus 0-3-0
Constructor: Emil Kessler, Maschinenfabrik Esslingen
Alemanya |
|
|
|
Llogada per la Companyia del Nord (1937 - 1939)
Retornada a Nord (1939)
Posteriorment integrada al parc de RENFE nº 030-2450
Prestaria servei fins que fou desballestada el 1964. |
|
|
continuar --> El material mòbi |
12-04-2013 |