cat esp eng
TREN DE PALAU - EL MES PETIT DELS TRENS GRANS
 
 
INICI QUÈ ÉS ? QUI SOM ? ON ESTEM?  
 
 
EL CALDERÍ
 
Els antecedents
 
El projecte
 
La construcció
 
Els primers anys
 
La gran crisi
 
La guerra civil
 
La supresió definitiva
 
Les instalacions
 
Les locomotores
 
El material mobil
 
Bibliografía
 
EL FERROCARRIL DE MOLLET A CALDES DE MONTBUI
Les locomotores del F.C. Mollet a Caldes de Montbui
Al Mollet - Caldes de Montbui, per el seu curt recorregut, no tenia un parc de locomotores gaire gran, procedent la majoria d'altres ferrocarrils que les venien al no se necessàries. Es poden reconèixer tres èpoques:
La primera època correspon als anys 1880-1901
Comprèn diversos models de locomotores, les de la "Compañia de los Ferrocarriles de Tarragona a Barcelona y Francia" (T.B.F.) que es van utilitzar a la línia als inicis de la seva existència, fins a les de la companyia "Ferrocarril y Minas de San Juan de las Abadesas" (F.M.S.J.) i la seva successora "Caminos de Hierro del Norte de España" (Nord) que van explotar el F.C. Mollet - Caldes de Montbui del 1887 al 1901.

N'hi ha molts interrogants sobre les primeres locomotores d'aquesta època, ja que es desconeix el nombre exacte com les seves característiques. Els diaris de l'època en parlen de quatre locomotores.

El 1880 es van adquirir tres locomotores de segona mà (nº 1 a 3) a la companyia "F.C. Tudela-Bilbao" que van prestar poc servei dons es van canviar a la companyia T.B.F. per unes d'un altre model i per un altra que s'encarregaria a la firma anglesa Sharp & Stewart que esdevindria la nº 4. Les locomotores 1 a 3 eren amb tender i per tan eren poc adients al tipus de línia del F.C. Mollet a Caldes de Montbui i a poc temps es van bescanviar am la companyia T.B.F. per altres d'un altre model.

Altres locomotores similars tornarien a circular a partir del 1887 en fer-se càrrec de l'explotació la companyia "Ferrocarril y Minas de San Juan de las Abadesas" (F.M.S.J.) que faria servir regularment a la línia de Caldes una part del seu part motor.
La segona època correspon als anys 1901-1932
Comprèn les locomotores 1 a 7 que va arribar a tenir la "Compañia de Ferrocarriles y Tranvías, S.A." (C.F.T.) propietària de la línia.
Les locomotores que circulaven fins ara serien retirades al fer-se càrrec la Companñia de Ferrocarriles y Tranvias.
La tercera època correspon als anys 1932-1939
Correspon les locomotores 5 a 7 procedents de la època anterior, com les màquines que van fer el servei durant la Guerra Civil i els diversos projectes d'automotors.
FCSB12
locomotora nº 12 en el F.C. Sarrià a Barcelona. Posteriorment, amb el nº 6 i de nom Caldes, formà part del F.C.Mollet Caldes.
blc
locomotora nº 10 en el F.C. Sarrià a Barcelona. Posteriorment, amb el nº 5 i de nom Palau, també formà part del F.C.Mollet Caldes.
Les locomotores
nº diversos

Tipus 1-2-0
Constructor: Beyer Peacock & Co Manchester - (Anglaterra)
Any: 1862

blc D-MC-1-3-II-00r
ex F.C. Tudela-Bilbao (1880)
Venudes a TDF el 1881
nº 1, 2 i 3

Aquestes locomotores, segurament eren procedents del T.B.F. i només se'n sap que eren d'un tipus molt primitiu.
A partir del 1907 estaven apartades a Barcelona als tallers de Sant Andreu de la Companyia del Nord.
Es van traslladar a Caldes de Montbui el 1912 i van quedar apartades fins el 1915.
Es van suprimir del inventari de la companyia segurament per el seu desballestament.

nº 4

Nom: Gallecs
Tipus 1-2-0 T
Constructor: Sharp & Stewart
Manchester - (Anglaterra)
nº de constructor: 2991
Any: 1881

blc D-MC-4-Gallechs-00r
Desballestada a Caldes de Montbui el 1935.
nº 5

Nom: Palau
Tipus 0-3-0 T
Constructor: La Maquinista Terrestre y Marítima
Barcelona
nº de constructor: 5
Any: 1887

blc D-MC-5-6-00r
ex FC- Sarrià Barcelona - nº10 prestant servei fins el 1905
Integrada a Renfe nº 030-0232 (1941)
Llogada a diverses mines d'Asturies (1948 - 1964)
Venuda a la Sociedad Hullera Española i posteriorment Integrada a HUNOSA.
nº 6

Nom: Caldes
Tipus 0-3-0 T
Constructor: La Maquinista Terrestre y Marítima
Barcelona
nº de constructor: 6
Any: 1888

blc D-MC-5-6-00r
Segona locomotora fabricada en galga ibèrica per la Maquinista.
Disseny d'inspiració britànica de distribució interior.
Es destaca l'obertura lateral de la cabina amb perfil semi el·líptic.
Posteriorment es modifiquen engrandint els dipòsits d'aigua a una forma trapezoidal.

ex F.C. Sarrià a Barcelona - nº12 presentant servei fins el 1905.
Integrada a Renfe nº 030-0233 (1941).
Llogada a diverses mines d'Astúries (1948-1969).
Preservada des de 1972 a Vilanova i la Geltrú.

nº 7

Nom: Remei
Tipus 0-3-0 T
Constructor: La Maquinista Terrestre y Marítima
Barcelona
nº de constructor: 79
Any: 1915

blc D-MC-7-Remei-00r
Construïda 28 anys després de la Palau per encàrrec del F.C.M.C a la mateixa MTM i característiques similars a les primitives per tal d'unificar els recanvis i facilitar-ne el manteniment.
La cabina era més abrigada i es d'un nou estil que la MTM aplicaria a posteriors construccions.
Els tancs laterals d'aigua de forma trapezoïdal que disminueix la possibilitat de vessaments quan son plens i el gradients de la via és en rampa.
Les sorreres van a l'anglesa sobre la bancada, i es modifica posteriorment i es posa a sobre de la caldera davant del dom.

Integrada a Renfe nº 030-0234
Llogada a diverses mines d'Astúries (c1950)
Apartada a l'estació de Villafria (1955)
Desballestada parcialment a CAF de Beasain el 1956.
La caldera fou enviada als tallers de material mòbil d'Irún.

nº 1395

Nom: Tirso de Molina
Tipus 0-3-0
Constructor: Emil Kessler, Maschinenfabrik Esslingen
Alemanya

blc 1395-tirso de molina
Llogada per la Companyia del Nord (1937 - 1939)
Retornada a Nord (1939)
Posteriorment integrada al parc de RENFE nº 030-2450
Prestaria servei fins que fou desballestada el 1964.
continuar --> El material mòbi
12-04-2013
 
 
www.trendepalau.cat
tren@trendepalau.cat
 
 
Associació Cultural d'Amics del Ferrocarril - Tren de Palau
Casa de cultura "Can Cortès"
Camí Reial, 56
08184 - Palau-solità i Plegamans - Barcelona
Estatuts
Reglament de Regim Intern
Reglament de Circulació
Nota Legal