cat esp eng
TREN DE PALAU - EL MES PETIT DELS TRENS GRANS
 
 
INICI QUÈ ÉS ? QUI SOM ? ON ESTEM?
 
 
 
Les Instal·lacions:
Trobaràs les característiques tècniques de les nostres instal·lacions.
 
Els Trens:
Un recull de tot el material construït per els socis del Tren de Palau.
 
Els Horaris :
Si vols venir amb nosaltres aquí tens els nostres horaris.
 
La Nit del Tren :
Al solstici d'estiu es la festa principal de la Associació.
 
Galeria de videos :
També nosaltres hem gravat vídeos, estan posats a Youtube, però aquí tens la col•lecció per no anar-los buscant.
 
Imatges de trens :
Fotografies de trens circulant.
 
Galeria de imatges :
Galeria de imatges en que sumen els paisatges del Parc de l'Hostal de Fum amb el Tren de Palau.
 
Imatges del inici :
Fotografies que per nosaltres ja son història
 
Imatges de la nevada :
Nevada del 28 de febrer de 2018 amb fotografies d'en Jordi Valero i Ricard Soler
 
Extensió Via 4:
Es un butlletí que entreguem regularment a tots els socis i altres associacions.
 
El Poble :
Habitat des de la prehistòria, aquest indret apareix en documents de fa mil anys.
 
Llocs d'interès :
Al poble de Palau-solità i Plegamans podem trobar tot un munt de llocs que poden ser del nostre interès i que podem visitar.
 
Els Enllaços :
No som els únics en el mon dels trens. Aquí tens alguns enllaços amb companys de la nostra afició.
 
Els Documents :
Un petit arxiu del Tren de Palau per consultar.
 
El Calderí
Era el "tren de Caldes", o sigui de Mollet a Caldes de Montbui, per Palau. Per això el nostre es diu "Tren de Palau", en record del seu germà gran, tants anys absent.
 
Els Trens Petits
Una intensa i llarga historia dels petits trens artesanals, recreatius i tripulats. Els primers anys del Tren de Palau.
 
FIVV
Fotografies recuperades de l'oblit i després de la seva acurada restauració, són comentades per un expert en història ferroviària que les fan doblement atractives.
 
Edmondson:
Historia dels clàssics bitllets de molts ferrocarrils.
 
Els Ponts:
Els ponts de gelosia, una petita descripció d'aquestes fascinats estructures.
 
PROJECTE I CONSTRUCCIÓ DE LA LOCOMOTORA A2
En un dels viatges fets per membres de l'Associació del Tren de Palau a la línia del Harz varem veure com una locomotora que semblava de maniobres però que es feia servir al igual que les seves companyes de vapor.
La nova locomotora diesel A2 en construcció al Tren de Palau, és una màquina inspirada en la sèrie V110 de la DDR. Aquestes locomotores eren mixtes, utilitzades habitualment tant per trens no molt pesats de mercaderies o per rodalies a línies secundaries entre altres serveis. Al 1988 10 unitats d’aquesta sèrie van ser modificades a ample mètric per donar servei al ferrocarril del Harz.

La locomotora del Tren de Palau no serà ni molt menys exactament igual a la sèrie original. Sempre ens hem caracteritzat per donar més pes a temes tècnics i funcionals que purament modelístics.

Mecànicament la idea també es la mateixa. La locomotora del Tren de Palau serà també hidràulica com la original però conceptualment diferent i de construcció més senzilla.

S’ha dissenyat un circuit hidràulic que te una certa complexitat, per la quantitat d’elements que el formen, però a l’hora conceptualment es simple, adaptat a les nostres necessitats i que esperem tingui poc manteniment, de fàcil reparació i amb recanvis estàndard i relativament econòmics.

  Les locomotores de vapor son molt maques però requereixen un esforç molt gran tant de manteniment com de funcionament i una vegada que es va espatllar la "Big-Viñas" ens vam plantejar de fer un altra locomotora per complementar a l’existent.

La idea no era senzilla doncs si ens inclinàvem per una locomotora de vapor ens va semblar un projecte llarg i que no cobriria inicialment les necessitats actuals del Tren.

Ens va venir la idea d'aquella valenta locomotora que havíem vist al Harz, vàrem estudiar pros i contres i com que ja teníem acabats els cotxes del tipus 900, vam decidir construir-la.

Les necessitats actuals del Tren es disposar d’una locomotora senzilla i potent com la Big Viñas. Per obtenir un alt esforç de tracció era necessari aplicar el pes per eix aproximat als 500 kg i amb bogis tipus CC, obtenint així un esforç al ganxo d' aproximadament 600 kg.

Aquesta màquina amb fort caràcter germànic estarà en consonància amb els cotxes del tipus 900 que ja circulen al Tren de Palau.

Després de definir els límits generals, (dimensions bàsiques, distribució estètica general i pesos, es va començar a dissenyar el concepte de bastidor i bogis.

El primer disseny constructiu van ser els dos carros, que fan 1549 mm de llarg, tenen un pes mig de 398 kg i porten 3 motors hidràulics cadascú, (un per cada eix).

Posteriorment es dissenyaria el bastidor, carrosseria, el circuit hidràulic, pupitres, instal·lacions electroneumàtiques, etc.

Per dissenyar el detall de cadascuna de les diferents fases ha estat necessari tenir en compte conceptes generals de les fases futures, evidentment encara no dissenyades, per tractar d’evitar al màxim interferències, problemes de disseny, d’encabiment d’elements i equipaments futurs (que de vegades encara no era possible definir-los amb precisió), i de la facilitat per la realització dels manteniments i reparacions que en un futur es puguin presentar.

 
10-12-2013 - Planells de muntatge.   19-05-2014 - Planells d'esquemes elèctrics del motor.
 
25-12-2014 - Càlculs dels elements hidràulics.   03-05-2015 - Planells per instal·lació d'embragatge del compressor.
 
24-02-2014 - Rebem les primeres peces, les caixes de rodaments dels bogis.
Ja tenim molts dels elements, com coixinets, molles, corones, etc. que junt amb els motors i pistons de fre, podem dir que ja podrem muntar els bogis.
  27-02-2014 - Les rodes centrals d'aquests grans bogis son sense pestanya, prenent exemple de la "Big Viñas". Sistema utilitzat per inscriure’s be a les corbes i no afectar als rails.
 
10-04-2014 - Eixos acabats. Totes muntades formaran part dels dos bogis CC de tracció.   20-03-2014 - Una vegada rebudes les peces tallades a laser es fa una primera comprovació de la futura estructura. Aquesta part consta de 35 peces de ferro diferents tallades a làser, algunes d'elles es repeteixen fins a 32 vegades sumant un total de més de 240.
 
27-03-2014 - En Jordi en Joan i en Sergi comprovant el pre muntatge del primer bogi.   10-04-2014 - Ja comença la fase de soldadura definitiva.
 
10-04-2014 - Es comencen a muntar els bogis junt amb els coixinets que suportaran el motors.   14-04-2014 - En Jordi Viñas contempla satisfet el bogi ja quasi acabat i apunt de desmuntar-lo i pintar-lo.
Acabats tindran un pes mig de 398 kg cada un.
 
15-04-2014 - Ja tenim els motors muntats. A la imatge també es pot veure el conjunt de les dues balladores i una part de la unió central al bastidor. Cal destacar el bogi del tipus Pensilvania amb doble balladora.   16-05-2014 - En Jordi i en Ricard ajustant els tensors dels frens per tal de muntar-los provisionalment al xassís i fer les primeres probes de comportament sobre la via.
 
10-04-2014 - Aquí ja tenim el parell de bogis pintats i muntats amb tots els seus elements. Cada eix té un motor hidràulic que tots junts proporcionen un esforç de tracció al ganxo de 600 kp.   22-05-2014 - Compra del motor diesel Kubota V-3600-T-E3B de 4 cilindres i 63 kW. El cor de la locomotora.
 
28-04-2014 - La segona fase es muntar el bastidor on aniran tots els elements, motor, bomba hidràulica, ventiladors, comandaments i un munt de tubs i vàlvules.  

09-05-2014 - Ja es comença a veure el impacte que tindrà la estructura. Es veu clarament l'aparta pedres.

 
13-06-2014 - El impacte visual que fa el xassís muntat, amb els seus bogis junt el gran motor Kubota de quatre cilindres, va ser impactant. Ja ens la podem imaginar circulant per el parc remolcant tots els cotxes al Tren de Palau.   El diumenge 15 de juny 2014 al matí, es va fer la primera circulació del xassís de la locomotora, remolcada per el tractor L-801, amb un cotxe "compendium" per els observadors. Va ser un èxit. No es va produir cap mena d'incident, passant per tota la línia correctament, les corbes tancades, els contracarrils, les agulles, els encarriladors ...
 
17-01-2015 - Aquí ja us podem mostrar l'enginy que farà moure els diferents elements de conducció i fre de la nova locomotora en construcció A2.
Es tracta d'un capsal de compressor de dues etapes per generació d'aire amb una potència nominal de 5,4CV que anirà mogut per un eix longitudinal a partir del mateix motor principal.
  30-04-2015 - Muntades diverses peces que fixen el motor al bastidor. Unió a través d'un eix de força per moure els ventiladors de refrigeració, el compressor i l'embragatge.
Es construeixen i munten els tubs hidràulics que quedaran amagats a la part inferior del "calaix".
 
03-06-2015 - Vista de l'eix de pressa força.   11-07-2015 - De nou al Tren de Palau per fer més probes.
 
31-03-2016 - Muntatge del calaix central. Al fons es posa la part principal de la hidràulica.   25-05-2016 - Els principals elements de la hidràulica ja instal•lats.
 
09-06-2016 - Vàlvules per tallar l'oli als bogies.   27-04-2016 - Intercanviadors de calor del oli.
 
09-06-2016 - Tanc del d'oli.   09-06-2016 - Detall interior del tanc d'oli.
 
07-04-2017 - Procés de pintat dels tubs hidràulics   24-04-2017 - Pintura definitiva del bastidor
 
16-06-2017 - Aquest és el moment de posar el oli hidràulic i el gasoil als respectius dipòsits per comprovar que no tenen cap pèrdua.   01-04-2017 - Un altre dels molts detalls, uns útils per poder fer el transport més fàcil i no malmetre a la futura carrosseria amb la pressió de les eslingues.
 
16-06-2017 - Una cèl·lula de càrrega ens mostra el pes total de la locomotora en quasi estat de marxa, amb olis i gasoil. Només falta la carrosseria.   16-06-2017 - Preparada per el transport del taller al Parc de l'Hostal del Fum.
 
16-06-2017 - La descàrrega provant els útils d'embragatge que evitaran danyar la futura carrosseria.   16-06-2017 - Ja a punt per muntar la part pneumàtica i l'elèctrica.
 
07-04-2018 - En Ricard amb en Joan comprovant les peces que estan a punt per mecanitzar, observats per l'Antonio.   07-04-2018 - Manubris del fre de tren i de la locomotora.
 
08-04-2018 - Detall del sistema de pistons que faran funcionar el motor.   08-04-2018 - Distribució de vàlvules pel control dels dos circuits de fre de d'aire comprimit de la locomotora.
 
08-04-2018 - L'ordre en que s'ha construït aquesta màquina es per donar exemple.   08-04-2018 - Detall del panel de control ja pràcticament acabat.
 
08-04-2018 -Un dels detalls que farà que la màquina sigui una bona reproducció a la real, es l'intercanviador d'aire comprimit i l'escala de pujar a la cabina.   08-04-2018 - Detall de l'escala i els passamans per pujar a les passarel·les.
 
08-04-2018 - Acabada la instal•lació pneumàtica i es comença la part elèctrica. El 2 de novembre funciona la part elèctrica però no la hidràulica a la que es té que fer una modificació. Gener 2019 es posen els connectors definitius de la instal•lació elèctrica.   14-03-2020 - S'anul•len totes les activitats per les mesures de confinament del govern espanyol degut a la declarada pandèmia ocasionat per el virus anomenat covid-19. La màquina també queda confinada al taller.
 
12-06-2020 - Arreglats els problemes del sistema hidràulic, es posa en marxa la màquina per primera vegada.
 
12-07-2020 - La màquina ja està enllestida en els seus detalls mecànics, es fan diverses probes i s'ajusten els més mínims detalls.
Ara ja només queda a l'espera de construir la carrosseria i la donar-la per acabada.
 
06-09-2020 - En setembre es tornen a fer funcionar els trens amb les oportunes restriccions imposades per les governs i per tal de controlar la pandèmia de la covid-19.
La nova locomotora es posa al front dels trens de viatgers, sense la cabina, mostrant les seves parts internes es l'admiració dels visitants.
 
17-10-2020 - L'associació anul·la de nou les seves activitats per el nou confinament decretat novament.
Aquest confinament encara que limitat a la comarca va afectar a bona part dels membres més actius de l'associació.
 
El mes d'abril del 2021 es reprenen les activitats de l'associació d'una manera limitada i el 2 de maig comencen les visites del viatgers que es continuen fent molt restringides.
Aquestes visites ajuden a afrontar l'acabament de la cabina de la locomotora.
 
01-08-2021 - Vistes del muntatge de la cabina.
 
12-09-2021 - Col·locació i ajustament de la cabina central a la locomotora.
 
12-07-2022 - Es fan llargues jornades per acabar els més mínims detalls i ajustant les últimes peces i per fi s'acaben de muntar els morros de la locomotora.   03-08-2022 - Degudament desmuntada es pinten les diferents parts amb els colors respectius.
 
08-08-2022 - Es fa el muntatge definitiu comprovant el perfecte funcionament de totes les parts.   12-08-2022 - En un dia molt calorós d'agost, es transporta la locomotora ja acabada a les cotxeres del Tren de Palau.
 
12-08-2022 - El mateix dia del transport, en Ricard munta la instal·lació elèctrica dels fanals i és repassen que tot estigui al seu lloc.
 
28-9-2022 - La màquina acabada de pintar fa el seu primer viatge amb viatgers.
Alguns dels visitants salten torn per fer el viatge amb el tren arrossegat per aquesta impressionant locomotora.
  15-10-2022 - Es va presentar la nova peça del Tren de Palau a les altres entitats d'amics dels trens.
 
 
23-04-2023
pujar --->>
 
 
www.trendepalau.cat
tren@trendepalau.cat
 
 
Associació Cultural d'Amics del Ferrocarril - Tren de Palau
Casa de cultura "Can Cortès"
Camí Reial, 56
08184 - Palau-solità i Plegamans - Barcelona
Nota Legal