BBLC
logotrenpalau BBC
/ /
BHS
TREN de PALAU EL MES PETIT DELS TRENS GRANS
BHS
 
 
BHS
BTR BTR BTR BTR
BHS
 
 
ELS TRENS PETITS
Historia dels trens recreatius
La tradició anglesa
La tradició centre europea
Arreu del mon
Els trens a casa nostra
El vapor viu
El Tren de Palau - De il·lusió a realitat
Bibliografia
 
bblc
ELS TRENS PETITS
Historia dels trens recreatius
La nostra família
La nostra família la formen el reguitzell de trens recreatius que hi ha arreu del món, som trens petits, sovint de construcció artesanal, i no estem fets per anar enlloc, ni per transportar res. La nostra finalitat es gaudir del tren, l’enginy més espectacular que ha sorgit de la mà de l’home, dissenyant-los, construint-los i fent-los anar igual que els seus germans grans, però sobretot el que volem és compartir la nostra afecció amb els nombrosos visitants que ens venen a conèixer i gaudir plegats d’una estona d’il·lusió
 
Els orígens
Durant el segle XVIII s’instal·laren les primeres línies fèrries de tracció animal a les Illes Britàniques. A principi del segle dinou es començaren a assajar locomotores mogudes per la força del vapor, amb resultats sorprenents i fracassos estrepitosos, aquestes demostracions atreien a un nombrós públic que feia tot tipus d’apostes i juguesques, és per això que des del moment del seu naixement, el ferrocarril convertí la tècnica en espectacle.

Un dels precursors, Richard Trevithick (1772-1822), va  muntar a l’any 1808 a les afores de Londres, un circuit d’exhibició que, es pot considerar com el primer ferrocarril recreatiu de l’historia; constituïa en un tancat a l’interior del qual hi havia una via circular que on evolucionava la locomotora “Catch me who can” (Agafam si pots), on alguns londinencs privilegiats van poder admirar, per cinc xelins (una fortuna a l’època!), l’ancestre del invent que tenia que revolucionar el mon. Trevithick, a més de pioner en la construcció de locomotores, va ser també l’introductor de la taquilla i del bitllet de tren.

Exhibició de Trevithick
L’exhibició de Trevithick a Londres el 1808. Veiem la taquilla del primer ferrocarril de pagament del món.
 
Les galgues més usuals
5" - La més petita que permet viatjar a cavall del tren.
 
7¼” - Ideal per a reproduccions fidedignes.
 
10¼” - El més petit dels trens grans, s’hi viatja a l’interior dels cotxes.
 
15” - Un autèntic ferrocarril per a ús intensiu.
 
3 peus - També s’utilitzen galgues superiors com el de “Port Aventura”.
 
--->> La tradició anglesa
25-11-2013
bblc bblc bblc
 
 
www.trendepalau.cat
tren@trendepalau.cat
 
 
Casa de cultura "Can Cortès"
Camí Reial, 56
08184 - Palau-solità i Plegamans
El Vallès Occidental - CATALUNYA - Spain
Estatuts
Reglament de Regim Intern
Reglament de Circulació
Nota Legal
bblc bblc bblc