cat esp eng
TREN DE PALAU - EL MES PETIT DELS TRENS GRANS
 
 
INICI QUÈ ÉS ? QUI SOM ? ON ESTEM?  
 
 
ELS TRENS PETITS
 
Historia dels trens recreatius
 
La tradició anglesa
 
La tradició centre europea
 
Els trens d'arreu del mon
 
Els trens a casa nostra
 
Els trens de vapor viu
 
El Tren de Palau
 
Bibliografía
 
ELS TRENS PETITS
Els trens a casa nostra
El primer ferrocarril recreatiu del que tenim constància a Catalunya és el tramvia de Centelles, una instal·lació construïda cap el 1915 per un particular, el Sr Aleix Estebanell a dins d’uns terrenys dels que n’era propietari a la vila de Centelles. Es tractava d’un senzill circuit de 350 m bastit amb via de 500 mm de galga, per on circulava un petit tramvia elèctric que servi d’esbarjo a tota la família, fins que va ser desmantellat arrel de la Guerra Civil. Al Sr Estabanell se’l considera el precursor dels trens d’esbarjo a casa nostra.

A la Barcelona de principis del segle XX, l’esbarjo era una de les principals activitats de la vida ciutadana. Com que no existia la facilitat, ni la necessitat de desplaçaments que patim avui dia, el temps de lleure transcorria a la ciutat on parcs i jardins registraven una intensa i activa vida social.

Dins aquest context el tren en miniatura significava la il·lusió de viatjar en un mitjà sovint inassequible. Més de deu instal·lacions foren construïdes en diferents èpoques als llocs més emblemàtics de la Ciutat, el Tibidabo, Montjuïc, el Parc de la Ciutadella i el Turó-Park.

De tots ells el més espectacular és el de l’Exposició Universal de 1929, construït per aquesta efemèride a la muntanya de Montjuïc.
Tenia un recorregut de 2200 m amb ample de via de 15”, i els trens anaven remolcats per supèrbies locomotores a vapor “Pacific”, construïdes en sèrie per la fàbrica alamana Krauss per tal d’equipar els nombrosos parcs d’atraccions que es construïen en aquell temps.

El mateix any 1929 es celebrà a Sevilla la “Exposición Iberoamericana” on també s’instal·là un tren com el de Barcelona. Acabades les dues exposicions els trens foren desmuntats, i el material traslladat a altres parcs d’atraccions. Les locomotores de Sevilla van anar a parar a la “Casa de Campo” de Madrid, i finalment han sigut recuperades per un grup d’afeccionats catalans, que les estan restaurant. Enhorabona!.

El petit tren a cremallera del parc d’atraccions del Tibidabo forma part de la memòria col·lectiva de la Ciutat. Qui no hi a anat?.
Malauradament la majoria d’aquest trens - atraccions han desaparegut víctimes de la velocitat i de la febre de buscar emocions cada cop més fortes.

El tren Mina-Grott li correspon l’honor d’haver estat el primer sistema de transport col·lectiu que travessar la serra de Collserola, en el paratge de Vallvidrera. Aprofitava la galeria de la canonada que portava les aigües del pantà de Vallvidrera. En el seu moment fou una atracció espectacular, al anar tota l’estona sota terra.

El cotxe del tramvia de Centelles
El cotxe del tramvia de Centelles.
 
Tren del Saturno
El tren del Saturno Parc, el primer amb vapor de 15 polzades. Parc de la Ciutadella. Any 1905.
 
Exposició Universal 1929
El tren de l’Exposició Universal de Montjuïc de 1929. Locomotora "Pacific" Krauss a l’estació superior.
 
El tren de la “Casa del Campo
El tren de la “Casa del Campo” de Madrid amb una "Pacific" transformada a diesel - 1976.
 
El tren de l’hotel Florida dalt del Tibidabo
El tren de l’hotel Florida dalt del Tibidabo. Anys 20.
 
Tibidabi Ferrocarril en miniatura
El Tibidabo - Ferrocarril miniatura.
 
mina-grott
El Mina-Grott, un petit tren atracció que travessava a la serra de Collserola. Any 1908.
 
--->> El vapor viu
08-12-2013
 
 
www.trendepalau.cat
tren@trendepalau.cat
 
 
Associació Cultural d'Amics del Ferrocarril - Tren de Palau
Casa de cultura "Can Cortès"
Camí Reial, 56
08184 - Palau-solità i Plegamans - Barcelona
Estatuts
Reglament de Regim Intern
Reglament de Circulació
Nota Legal