BBLC
logotrenpalau BBC
/ /
BHS
TREN de PALAU EL MES PETIT DELS TRENS GRANS
BHS
 
 
BHS
BTR BTR BTR BTR
BHS
 
 
ELS PONTS
Els ponts de gelosia
Tipus de gelosies util·lizades
Altres gelosies
Bibliografia
 
bblc
Els ponts de gelosia
Altres gelosies
Amb les gelosies bàsiques, els enginyers les van combinar entre elles amb el resultat d’una gran quantitat de diverses formes.
Aquí només mostrem una petita quantitat de les moltes que es van fer.
Tipus Long
Aquesta gelosia deu el seu nom a Stephen H.Long (1784-1864) i te els seus orígens cap el 1830.
Formant una creu de Sant Andreu, és la juxtaposició dels sistemes Pratt i Howe.

Formada per cordons superior i inferior, un seguit de muntants verticals, tots travats per diagonals dobles.

blc long
bogatell

blc long-clotMirador
El pont sobre la riera del Bogatell era un gelosia Long amb taulell inferior.   El podem veure al primer pont del Tren de Palau, sobre el rierol que passa al costat de l'estació del Clot Mirador.
Tipus Parker
L'armadura Parker es un disseny Pratt amb la corda superior poligonal.

Dissenyat per Charles Parker i patentat el 22 de febrer de 1870.
blc parker
Parker-pontdepedra
El podem contemplar al segon pont del Tren de Palau, abans de l'estació del Pont de Pedra
Tipus Baltimore
Aquesta gelosia es una subclasse de la Pratt.

La armadura Baltimore té reforços addicionals a la secció inferior de la biga de gelosia per evitar el vinclament dels seus components de compressió i controlar la deflexió.

Era la més usada per a ponts de ferrocarril per el disseny senzill i molt fort.
blc Baltimore
Tipus Warren subdividida
Una variació de la Warren es la Warren subdividida. Amb muntants verticals a cada vèrtex dels triangles, permet augmentar la longitud dels trams. blc WarrenSubdividida
 
Montcada-Ripoll
El pont de Montcada de la línia de Barcelona a Vic, sobre el riu Ripoll, es una Warren subdividida amb taulell superior.
Tipus K
Armadura en forma de K, també es derivada de la Pratt.
El seu nom es per causa de la orientació dels elements verticals amb els muntants oblics de cada panel.
blc tipusK
Tipus Vierendeel
L'armadura Vierendeel, pren el nom en honor de l'enginyer belga A.Vierendeel.
Té com a característiques principals les unions obligatòriament rígides i l'absència de diagonals inclinades.
Aquest sistema imposa una força de flexió significativa permetent l'eliminació de les diagonals. Així no apareixen formes triangulars com en la majoria de gelosies, sinó un seguit de marcs rectangulars.
És poc comú com a tipus de pont per els costos més alts en comparació d'una estructura triangulada. Usada en la construcció per l'aprofitament de les seves obertures rectangulars entre columnes que permet la resolució de les forces de cisallament contra elements del bastidor.
blc Vierendeel
Avui dia també la podem veure en portalades dels cartells indicadors de les autopistes i autovies.
Carretera C-17 al seu pas per Mollet del Vallès - 2013.
blc ponts
Tipus Bailey
Dissenyat per a ús militar, els elements barra prefabricats i estandarditzats poden ser fàcilment combinats en diferents configuracions per adaptar-se a les necessitats del lloc. blc Bailey
Tipus Town
Ithiel Town (nascut a Connecticut en 1784) tenia una gran reputació per ser un arquitecte valorat pel seu sentit de la simplicitat i creativitat. Va experimentar i elaborar un sistema fàcil per construir ponts de fusta fent sevir taulons de mides comercials disposant-los en malla d'angles de 45 a 60 graus. Les fustes estaven unides amb simples clavilles en cada creuament. Asseguraven la solidesa dos cordes o nervis, un de superior i un d’inferior.

Aquesta nova manera de fer, tenia l'avantatge de necessitar només un simple fuster, per contra d’altres sistemes que sovint necessitaven obrers especialitzats. Malgrat la seva aparença de fragilitat per la seva manca de elements pesats, aquest pont podia tenir una llargada de 67 m.

Ithiel Town va patentar el sistema l’any 1820.
blc Town
Tipus Tow Doble
La Town doble, es basada en la Town. Al ser de fusta, aquest tipus de ponts, es solien cobrir amb una teulada per poder-los conservar més temps.

Durant les primeres dècades del segle XIX, el cost de la construcció i del manteniment dels ponts de fusta, generalment era dels governs locals o d’empreses amb privilegis estatals que cobraven peatge. La protecció del sistema estructural del pont, reduïa els costos de manteniment. Ho feien d’una manera molt senzilla, cobrint el pont amb un sostre per tancar la trama de l’estructura.
blc Town-doble
continuar -->bibliografia
15-08-2013
bblc bblc bblc
 
 
www.trendepalau.cat
tren@trendepalau.cat
 
 
Casa de cultura "Can Cortès"
Camí Reial, 56
08184 - Palau-solità i Plegamans
El Vallès Occidental - CATALUNYA - Spain
Estatuts
Reglament de Regim Intern
Reglament de Circulació
Nota Legal
bblc bblc bblc