BBLC
logotrenpalau BBC
/ /
BHS
TREN de PALAU EL MES PETIT DELS TRENS GRANS
BHS
 
 
BHS
BTR BTR BTR BTR
BHS
 
 
EDMONDSON
Història del bitllet de tren.
Thomas Edmondson
Com era el sistema dels bitllets Edmondson?
Més sobre bitllets
Bibliografía
 
bblc
Més sobre els bitllets
Els Ferrocarrils de Catalunya (FC de Sarrià, i de Sabadell i Terrassa), tenien una impremta pròpia. A la sortida de les estacions recollien els bitllets controlant els viatgers. Els bitllets recollits es reciclaven per a fer-ne de nous, i el resultat era que amb la tinta, el color s’anava fent cada vegada més fosc.

A Anglaterra, l'última màquina d’imprimir va parar al 1988 i l'ús dels bitllets Edmondson per la British Rail es va acabar el febrer de 1990. El centre d'impressió de Crewe dels ferrocarrils britànics tenia unes 1900 impressores BR Waterlow que feien 320 milions de bitllets a l’any.

Encara que l'ús d'aquest bitllets ja és història, hi ha ferrocarrils turístics o d'afeccionats que els utilitzen, havent petites empreses que els fan d’encàrrec.

Quan Edmondson va modernitzar les primitives màquines, va formar una societat amb el seu germà. Actualment aquella empresa és un dels principals proveïdors de màquines d’imprimir bitllets. Avui amb un sistema modern, una d’aquestes màquines pot imprimir 10000 bitllets per hora. Les antigues accionades a mà, només en feien mil.
blc
cgfc-1969
Bitllet de la C.G.F.C.Catalans - 1969
 
 
Els trens especials, turístics o d’aficionats necessiten tirades més curtes. Moltes vegades només de 200 o 300 bitllets.

Malauradament, la màquina que quedava funcionant a l’estat espanyol s’ha aturat i no se sap si algun dia es tornarà a posar en marxa. Al Tren de Palau hem trobat una solució aproximada, similar als bitllets Edmondson que ja són definitivament històrics.

 
renfe blc blc hugin
Bitllet RENFE   Bitllet de la Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril per el viatge a Sant Sadurní d'Anoia el 28 d'abril de 1996.   Renfe va anar suprimint el bitllets Edmondson entre 1968 i 1970, implantant el sistema de les màquines Hugin amb mides de 40 x 75 x 0,3 mm
 
Bitllets d'altres llocs
Els bitllets Edmondson es van normalitzar a molts ferrocarrils, però també en van sorgir d'altres tipus.

Hi ha algunes companyies europees que els bitllets fan 1 ½  polzades (38,1 mm) per 5/8 polzades (15,8 mm).

A Lituània, els bitllets són de 5 polzades de llarg (127 mm).

A British Borneo del Nord, alguns bitllets són de forma circular.

Al Japó, els bitllets d’anada i retorn són el doble de la mida dels bitllets senzills.

La companyia dels Ferrocarrils de l'Estat persa (Iran), va emetre un bitllet de 8 polzades (203,2 mm).

En algunes parts dels Estats Units, hi ha bitllets de 15 polzades de llarg (38,1 cm), probablement els més grans que hagin existit mai.
 
tiketjapan
Bitllet de Kyoto a Nagoya - Japó
 
T-NZ-Oamaru-Oamaru_Steam_and_Rail
Tren turístic Oamaru Steam and Rail - Nova Zelanda
 
renfeabonomensual
A la Renfe, també s’han fet bitllets molt allargats. com aquest passi mensual.
 
continuar ---->
09-04-2013
bblc bblc bblc
 
 
www.trendepalau.cat
tren@trendepalau.cat
 
 
Casa de cultura "Can Cortès"
Camí Reial, 56
08184 - Palau-solità i Plegamans
El Vallès Occidental - CATALUNYA - Spain
Estatuts
Reglament de Regim Intern
Reglament de Circulació
Nota Legal
bblc bblc bblc