BBLC
logotrenpalau BBC
/ /
BHS
TREN de PALAU EL MES PETIT DELS TRENS GRANS
BHS
 
 
BHS
BTR BTR BTR BTR
BHS
 
 
EDMONDSON
Història del bitllet de tren.
Thomas Edmondson
Com era el sistema dels bitllets Edmondson?
Més sobre bitllets
Bibliografía
 
bblc
Història del bitllet de tren.
En la història de la locomotora de vapor el nom de George Stephenson apareix des del inici, i no es pot parlar d'un sense parlar de l'altre.
El mateix passa amb els bitllets del tren, el bitllet clàssic es el que va inventar Thomas Edmondson, i va ser l’adoptat com normal als ferrocarrils a tot el mon.

El bitllet com a títol de transport, va començar quan les diligències eren el principal mitjà de viatjar i encara no es feien servir els trens. En aquell temps un viatger havia de fer les reserves amb molta anticipació. Els despatxos de bitllets es trobaven en els hostals, per exemple, a Barcelona les diligències a Madrid, Lleida, València i Saragossa, sortien diàriament de la “Fonda Oriente”, a la Rambla dels Caputxins.

Els sistemes de reserva per al viatge en diligència esdevenia molt complicat. En un llibre de registres s'apuntava el nom del viatger, el lloc on anava, els llocs on volia dormir, i si volia anar a dins o a fora de la diligència. Els registres es feien per triplicat, donant-ne una còpia en paper al viatger i una altra al cotxer.

Al començament dels ferrocarrils, es va continuar fent servir aquest complicat sistema. La liquidació diària igualment esdevenia complicada. Degut al creixement dels viatges en ferrocarril es va imposar un canvi en el sistema de reserves, per a evitar fer tants papers.
 
bitllet1837
Bitllet de l'any 1837 emes per la London and Greenwich Railway Company. Era de cartró i mesurava 3,5" x 2,5" (234,5 x 167,5 mm)
 
Alguns ferrocarrils van introduir un sistema de xapes de llautó gravades amb el nom de la empresa, la estació de destí i un número correlatiu. Es feia un ordre de prioritat amb els números i al final del viatge es recollien per a tornar-los a l’estació d'inici. Aquest sistema no va durar gaire i en general es feia servir els bitllets de paper amb la capçalera de la companyia. Aquest controls es feien amb la tercera classe mentre que amb els de primera es feien amb el sistema vell.

Era necesari una manera sezilla de control contra la possible picaresca dels venedors, i fer quadrar fàcilment els números al final del dia.

 
bitlletllauna bitlletllauna2
Un bitllet de metall emès en 1843 per Newcastle, Shields i el ferrocarril del North Tynemouth. D'una banda hi ha els logos de la companyia i a l'altra la classe del bitllet.
continuar ---->
09-04-2013
bblc bblc bblc
 
 
www.trendepalau.cat
tren@trendepalau.cat
 
 
Casa de cultura "Can Cortès"
Camí Reial, 56
08184 - Palau-solità i Plegamans
El Vallès Occidental - CATALUNYA - Spain
Estatuts
Reglament de Regim Intern
Reglament de Circulació
Nota Legal
bblc bblc bblc